hétfő, március 29, 2004

Nem tudom mire vár ez az ország romaügyben. Röviden összefoglalva:
a kormány - néhány üdítő kivételtől eltekintve - a frázispuffogtatás szintjén túl nem sokat tesz az ügy érdekében. Persze ez is több, mint ami az elmúlt években történt. De, ha van is ötlet, elhal, nincs rá lóvé, vagy maguk az ötletgazdák sem veszik komolyan. Egy példa: az oktatási minisztérium programot indított, mert a kishazánkban enyhén értelmi fogyatékossá nyilvánított iskolások fele roma. Ennek két oka van: az egyik, hogy (eddig) a fogyatékos gyerek után sokkal több lóvé jár(t) - mivel speciális oktatásra van (lenne) szüksége. Tehát az iskolának kurvára megéri a fogyatékos gyerek - a pénzt persze nem az ő tanítására, hanem a gázszámlára költi. A másik ok, hogy a toleráns magyar szülő nem viseli el, hogy a cigány gyerek az ő jólnevelt kölkével járjon egy osztályba - tehát befenyíti az iskolát: vagy másik osztályba rakja a roma gyereket, vagy (a fejkvótával együtt) viszi a gyerekét másik suliba. Ez utóbbi együtthatót csak hosszú évek kökemény munkájával lehetne kivonni az egyenletből, nem megoldható egy (vagy több) kormányzati intézkedéssel. Az előbbire születőben a megoldás, de úgy tűnik halva született lesz. Ugyanis az OM kitalálta, ha több pénzt ad a reintegrált (tehát a fogyatékosból a normál osztályba visszahelyezett) gyerek után, az iskolának nagyob hajlnadósága lesz, hogy a helyükön tanítsa a roma srácokat, ne tegye kiseg-be, csak, mert jó sok lóvé jár utána. Azt, hogy kit kell visszahelyezni, egy szakértői bizottság dönti el. (Hozzáteszem, csak másodikig bírálják felül a korábban fogyatékosnak ítélt gyerekek státuszát). Az ötlet jó. DE. Egyrészt az első eredmények szerint nagyon kevés iskola igényelte a reintegrációs normatívát - vagyis alig helyeznek vissza gyereket a normál osztályba, mert paráznak a nagyobb felelősségtől. Másrészt semmilyen szankcióval nem jár, ha a normálisnak ítélt gyerek nem kerül vissza a rendes osztályokba. Mi a nagybüdös lófasz értleme van így az egésznek? Kérdem én. Az OM azzal indokol, hogy partnernek, nem ellenfélnek tekinti az iskolát. Hát, mi a francnak tekinthet egy liberális minisztérium egy intézményt, amely rossz esetben faji, jó esetben szociális ismérvek alapján küld 8-10 éves gyerekeket kényszerpályára? Mert ezek a kölkök soha nem kerülnek le erről a vágányról. A kisegítő osztályból, ha baromi ambiciózusak bekerülhetnek egy kisegítő szakközépbe. Miközben semmivel sem butábbak az átlagnál (ezt felmérések bizonyítják) egyszerűen nem a Rózsadombra, hanem a putriba születtek.
És akkor ismét felteszem a kérdést. Mire várunk? Mert, a felnőtt roma lakosság a tisztelt kormány (és saját vezetőik) szerint menthetetlen. Nem lehet tanítani, átképezni. Az egyetlen remény a gyerekek nevelésében van, hogy létrejöhessen a roma értelmiség, amely túl tud jutni azon, hogy helyi puccsokkal ragadja ki a másik kezéből a hatalmat, amivel aztán nem kezd semmit. Tanítani kell őket, máshogy nem megy - és közben tanítani kellene a magyar társadalmat is, hogy arról a szóról, hogy roma, nem a lopásra kell asszociálni, hanem a gyönyörű zenére, kedves, nyílt, életvidám emberekre. Akkor is, ha az ő életvidámságuk nem vág egybe a többségi társadalom elképzeléseivel. Ki és mikor tanítja meg ezt az országot arra, hogy elfogadjon másokat? Főleg, ha azok a mások évszázadok óta itt élnek velünk és (tetszik, nem tetszik) kultúrájuk a nagy büdös magyar kultúra része.

Megjegyzések: Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]





<< Főoldal

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Feliratkozás Bejegyzések [Atom]